woensdag 26 oktober 2011

Tagliatelle met walnotensaus uit de Perfecte Pasta Formule

Allereerst: het was heerlijk! Zo eenvoudig te maken, snel ook, als je de walnoten niet zelf kraakt en de tagliatelle gewoon koopt.
Puntje van orde, ik ben het recept kwijt...we zijn een beetje aan het klussen in huis en in dit toch al matig georganiseerde huishouden is zoíets echt de genadeslag.
Maar voor recepten heb ik een behoorlijk goed geheugen. Morgen ben ik weer in de winkel en kijk ik het meteen na.

nodig voor 5 à 6 personen, voor ca. 450 gram gedroogde pasta

100 walnoten (nee, geen grammen, 100 stuks)
60 gram korstloos wit brood
4 el melk
80 gram gemalen parmezaanse kaas
1,5 dl extra vergine olijfolie
gemalen parmezaanse kaas voor op tafel

Week het brood in de melk. Knijp het uit en maal de walnoten, het brood en de kaas in de keukenmachine. Fijn of grof, wat je zelf het lekkerst vindt. Voeg de olie toe en naar smaak peper en zout.
Kook de pasta al dente, giet af maar bewaar 3 dl kookvocht.
Roer de walnotensaus door de pasta en voeg kookwater beetje bij beetje toe,( Ik denk dat 3 dl een beetje veel is) tot er een romige saus ontstaat.

Zet de kaas op tafel en eventueel de pepermolen en eet smakelijk!

nb Ik gebruikte 50 kleine walnoten en hield ongeveer 135 gram over. De rest van de ingrediënten heb ik gewoon gehalveerd. Het recept gaat uit van koud water op het eind maar kookwater is er toch en ik hou van erg warm eten. Bovendien zit er een beetje zetmeel en zout in het kookwater dus binding en smaak.
Variaties van deze saus kom je in het hele middellandse zeegebied tegen. Vaak met wat knoflook en ook van andere noten.
Als voorgerecht (primo) is 50 gram pasta pp voldoende. Wij aten het als hoofdgerecht met een salade, 75 tot 100 gram pasta pp. Om wat meer beet te hebben, kun je het garneren met  stukjes walnoot.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten